Nieuwsbericht Persoonlijke uitdagingen

Gepubliceerd op: 16 mei 2017 08:25

Henk Kosters 2017
Als wethouder sta je voor veel uitdagingen in je werk en in je persoonlijke ontwikkeling. Nu heb ik sinds 2 weken een nieuwe uitdaging: slimmer afvallen.

Hoe het zo gekomen is

Een aantal jaren geleden ben ik gestopt met voetbal. Ik dacht toen dat ik beter kon stoppen dan dat men over een tijdje zou denken: "Wat doet die oude man daar nog in het veld?". Daarna heb ik een paar jaar getennist een mooi alternatief voor het voetbal. Naast de lessen probeerde ik 2x in de week te tennissen. Individueel of dubbel en dat ging best goed. Toen werd ik wethouder en werd het lastiger. Als ik tijd had, waren mijn maatjes niet beschikbaar of waren er geen banen vrij. Als iemand met mij wilde tennissen had ik een afspraak voor de gemeente. Dus ben ik toen maar gestopt. Ongeveer 2 jaar niet echt iets gedaan aan sport en het resultaat laat zich raden: gewicht toegenomen en conditie natuurlijk afgenomen.

En nu?

Nu ben ik bezig aan beide wat te doen. In ga nu 2x in de week naar het fitnesscentrum en werk mij in het zweet op apparaten. Ik train mijn beenspieren, armspieren, rugspieren, buikspieren en sta op de crosstrainer en fiets ook nog een stukje. En schijnt zelfs uren na de training nog door te werken. Nooit gedacht dat ik dit 2x in de week zou doen. Ik heb met de eigenaar en begeleidster afgesproken--maar natuurlijk vooral met mezelf-- dat ik dit 10 weken ga doen!

Is dat alles?

Nee, want ik volg daarnaast een programma voedingsondersteuning. Body support heet het. Geloof het of niet: ik eet meer dan ooit! Rara hoe kan dat? .... Per dag een suggestie voor ontbijt, lunch en diner. Vooral als ontbijt en lunch eet ik tot dusver veel brood. Daarnaast recepten voor 3x per dag een tussendoortje. Eerlijk=eerlijk, dat zijn wel andere tussendoortjes dan ik gewend was naar binnen te werken....

En?

Iemand die hiermee bekend is zal denken: nou wethouder is dat alles? Voor mij is dit echter allemaal nieuw. Vooral leren bewuster te eten. Ik weet nu bijvoorbeeld wat er in een gewone peer van 130 gram zit: 71,5 kcal, 0,39 eiwit, 14,95 koolhydraten en 0,00 vet! En zeker ook regelmatiger eten. En dat is best wel lastig als je nogal eens ontbijt-, lunch- , pizza-, of dinerbijeenkomsten hebt....

En qua fitness: "Je moet er niet te veel aan denken hoe saai het eigenlijk is" zei iemand tegen mij afgelopen week. Helemaal juist.

En toch doe ik het! Het gaat ten slotte om mijn gezondheid en fitheid. Zowel lichamelijk als geestelijk. Of in vaktermen: de bedoeling is mijn zogenaamde metabolische leeftijd (die wil je niet weten) weer terug te brengen naar mijn echte leeftijd!